صحنه (زمان و مکان) و ابعاد عرفانی آن در غزل- داستانهای عطّار
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
چکیده: عطّار علاوه بر مثنوی در قالب غزل نیز قصّهپردازی کرده و مجموعاً 62 قصّه را در غزلیّاتش آورده است. بررسی عناصر ساختاری این قصّهها ما را با هنر عطّار در داستانپردازی و افکار و اندیشههای وی در این زمینه آشنا میکند. یکی از عناصری که در این زمینه باید بررسی شود، صحنه (زمان و مکان) حوادث قصّه است؛ زیرا عطّار شاعری عارف است و در شعر به دنبال بیان آموزههای عرفانی خویش بوده است و صحنه (زمان و مکان) نیز در آثار عرفانی در بسیاری موارد دارای ابعاد عرفانی است. بررسی غزل - داستانهای عطّار نشان داد که زمان مورد استفادة عطّار در قصّههایش، معمولاً شب یا سحرگاه است که این امر، نشاندهندۀ بُعد عرفانی داستانهاست؛ زیرا شب و سحرگاه، زمان راز و نیاز و کشف و شهود عارفان است. مکان قصّهها هم معمولاً مکانهایی چون خرابات، میخانه، حرم کبریا، درگاه عزّت، مسجد، بتخانه، دیر و خانقاه است که همگی بر ابعاد عرفانی قصّه میافزایند.
منابع مشابه
صحنه (زمان و مکان) و ابعاد عرفانی آن در غزل- داستان های عطّار
چکیده: عطّار علاوه بر مثنوی در قالب غزل نیز قصّهپردازی کرده و مجموعاً 62 قصّه را در غزلیّاتش آورده است. بررسی عناصر ساختاری این قصّهها ما را با هنر عطّار در داستان پردازی و افکار و اندیشه های وی در این زمینه آشنا میکند. یکی از عناصری که در این زمینه باید بررسی شود، صحنه (زمان و مکان) حوادث قصّه است؛ زیرا عطّار شاعری عارف است و در شعر به دنبال بیان آموزههای عرفانی خویش بوده است و صحنه (زمان و مکان) ن...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملمنطق گفتگو و غزل عرفانی
The logic of conversation is based on the speaker (I) , the hearer (you) and the referrent (He). It can take three forms: 1. the speaker talks to the listener about the referrent 2. The speaker talk about the listener to the listener 3. The speaker talks about himself to the listener. The present Paper elaborates on these issues and explains how this logic takes shape in mystical lyrics. The mo...
متن کاملبیدل در عرصة غزل عرفانی
بیدل دهلوی از گویندگان بزرگ شعر عرفانی در شبه قاره است که سبک هندی را از تنگنای صورت، به فراخنای معرفت رسانید. شعر میرزا عبدالقادر بیدل در عرصه غزل، ادامه تفکر مولانا جلال الدین محمد بلخی در عرصة شمسیات اوست. هدف از نگارش این مقاله معرفی بیدل در عرصة غزل عرفانی است. در نظر بیدل، همه تعینات و کثرتها، در سیر رجوعی و عروجی انسان به وحدت باز میگردد و در سیر نزولی او یعنی سفر از حق به خلق، همه کث...
متن کاملزمان و مکان کانتى و مصداق آن در موسیقى بتهوون
کانت در کتاب نقد قوهی حکم به نحوهی صدور حکم ذوقی میپردازد، در کنار اینها جایگاه هنرها را نیز با مثالهایی که میآورد بر مبنای زیبایی مطبوعیت و والایی مشخص میکند در این جاست که او نمیتواند به غیر از هنرشعر که برایش همواره جایگاه ویژهای دارد، جایگاه سایر هنرها را به وضوح مشخص کند. در میان هنرها، موسیقی بیشترین تعلیق جایگاه را در نظریات او به خود اختصاص میدهد. برای او موسیقی گاهی ...
متن کاملThe Effects of 8 Weeks of Vitamin C Intake and Regular Aerobic Exercise on Serum Brain-Derived Neurotrophic Factor and Insulin-like Growth Factor-1 Levels in Obese Girls
شور و داوم اه : ،یبرجت همین قیقحت نیا رد 28 نیماتیو ،نیرمت ،لرتنک هورگ راهچ هب یفداصت روط هب و باختنا قاچ رتخد C یبیکرت و دندش میسقت . نیرمت تدش اب يزاوه 50 ات 70 ،رثکادح بلق نابرض دصرد 3 تدم هب و هتفه رد هسلج 8 هتفه دش ماجنا . هورگ ياه نیماتیو C و صرق یبیکرت 500 یلیم نیماتیو یمرگ C ار 3 فرصم هتفه رد راب دندومن . هنومن و لبق اتشان ینوخ ياه 48 هلخادم نیرخآ زا سپ تعاس اه عم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2
صفحات 61- 75
تاریخ انتشار 2013-04-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023